söndag 17 april 2016

Hur ser du på världen?

Genom hur många dimensioner ser du på omvärlden? Själv tycker jag det är viktigt att förstå orsak och verkan - det är först då man kan få en lite djupare förståelse för hur omvärlden fungerar.

Vi kan ta situationen "löneförhandling" som exempel:

En dimension
Skulle motsvara att jag bara ser till mina egna behov.

- Jag vill ha en högre lön.

Jämförbart med att jag kanske gör mitt jobb men skiter i allt annat.


Två dimensioner
Motsvarar att jag tar in ytterligare en person eller företeelse i mitt resonemang. 

- Jag vill att både chefen/gruppen och jag själv tycker att jag gör ett bra jobb och därför är jag värd högre lön.

Jämförbart med att jag gör det som krävs och samtidigt jobbar för gruppens bästa.


Tre dimensioner
Motsvarar att jag inser att min grupp aldrig kan lyckas riktigt bra om inte samarbetet med en annan enhet förbättras.

- Jag vill ha högre lön eftersom jag hjälper till att förbättra samarbetet med säljorganisationen. På så vis kommer hela gruppen att ha möjlighet att prestera bättre.

Jämförbart med att jag tänker som min chef.


Fyra dimensioner
Motsvarar att jag inser att strukturen för roller och ansvar inom företaget inte fungerar ändamålsenligt och begränsar företagets operativa förmåga att hantera svåra situationer. 

- Jag vill ha högre lön eftersom jag hjälper till med bättre förutsättningar för hela företaget.

Jämförbart med att jag tänker som min chefs chef.


Fem dimensioner
Motsvarar att jag tar hänsyn till företagets ägare och andra intressenter (kunder, leverantörer, samhället, tillsynsmyndigheter osv) och förstår hur företaget kan leverera värde samt hantera risker och resurser på ett för företaget optimalt sätt. 

- Jag vill ha högre lön eftersom jag kan skapa värde för ägarna.

Jämförbart med att jag tänker som en ägare eller de som sitter i styrelsen.


Sex dimensioner
Motsvarar att jag inser att mitt företag bara är en mycket liten del av en enormt stort sammanhang där frågor som ansvar och miljö blir viktiga.

- Jag vill ha högre lön eftersom vi alla är sammankopplade och jag arbetar för allas bästa.

Jämförbart med att jag arbetar för alla/allmänheten.


Slutsats: Ju fler dimensioner man kan föreställa sig desto bättre rustad är man för både lönesamtal och de mesta annat som kan dyka upp här i livet - tror jag i alla fall.


Läs också: Lyxfällen eller spargud

2 kommentarer :

  1. Bra inlägg! Ibland kan det löna sig att tänka på så vis. Altruism är trots allt bra för ett samhälle! Ibland är det dock svårt att tänka på det viset när man knyter handen i fickan och förbannar sin situation som löneslav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de flesta har nog fullt upp att tänka på sig själva och sina egna problem.

      Radera