tisdag 22 augusti 2017

Gästinlägg om att flytta till Portugal (1/2)

Här kommer gästinlägg från en av bloggens läsare. Ämnet - att fullfölja sina drömmar och att flytta utomlands - hoppas jag är intressant för många.

Inlägget är i två delar varav den första kommer här. Del två publiceras under morgondagen.




Del 1| Del 2

Tack Utdelningsseglaren för inbjudan att få dela mina erfarenheter efter att jag slutat arbeta och livet som pensionär. Jag hoppas min historia kan inspirera någon att genomföra det som är viktigt för honom/henne. Vad det än är.

Bakgrund, hur det startade och mina förutsättningar
Började egentligen flera år tidigare med att jag fick en livshotande sjukdomsprognos. Det var en plötslig och chockerande händelse. I det läget, när hälsan och livet inte längre kunde tas för givet så blev det att prioritera vad som var viktigt för mig. Hur vill jag ha resten av mitt liv? Inte skjuta på det längre.

Ingen vet ju vad som kan hända. I mitt fall så är det mina barn jag först tänker på och vill vara ett stöd för. Jag har även närt en önskan om att få leva i ett varmare klimat som pensionär. Javisst det här gör att jag inte kan träffa mina barn lika ofta som jag kanske gjort annars. Men jag kom fram till att jag måste leva mitt liv som jag vill ha det och visa mina barn att de ska leva sina liv som de vill ha dem.

Tre år innan jag slutade arbeta hade jag hört om skattefördelar med att bo som pensionär i flera länder. Jag sökte på nätet, gick på seminarier, informerade mig hos skatteverket och kontakter med några konsulat för att få mer information.

Portugal kändes för mig som ett naturligt val. Portugal finns i Europa, längst bort västerut i samma tidszon som England och Irland, 4,5 timmars flygresa från Stockholm till Lissabon. Jag besökte Algarvekusten, områdena där var ständigt återkommande i marknadsföring för att flytta till Portugal, populärt sedan länge för bl a britter att bosätta sig eller skaffa semesterboende.

Jag var även i Porto och västkusten söder om Porto. Vid samtliga mina besök så stannade jag även till i Lissabon. Lissabon var rätt för mig. Tillgång till det stora utbudet av konserter, teater, sportevenemang, restauranger etc avgjorde. Jag lever singelliv och har behov av att enkelt kunna komma ut bland folk. Lissabon är internationellt samtidigt som det är väldigt provinsiellt och varje stadsdel har sin egen historia och karaktär. Det finns mycket att utforska!

Portugiserna är mycket vänliga och det är ett välkomnande land. Portugal har dessutom en mycket intressant historia, en gång Europas rikaste land! Det var dock ett tag sedan. Det är ett latin-land och jag har reagerat på att man inte är särskilt strukturerade och organisation är jobbigt.

Man gör som man alltid gjort och ifrågasätter inte om det går att förbättra. Jag generaliserar och min bedömning är ju baserad på mina erfarenheter efter att ha levt i Sverige. Inget som är rätt eller fel, man har valt att göra och lösa det på andra sätt helt enkelt.

Mitt sista arbete var nog det roligaste och bästa jobbet jag haft. Hade en uppgörelse om att sluta när jag fyllde 64. Efter att ha arbetat i 43 år var det viktigt få egen tid. Jag hade ju redan blivit varnad. Nu var dags att genomföra.

Större utmaning än att flytta till Portugal/Personlig utmaning
Det var en härlig stämning på min arbetsplats, engagerade arbetskamrater som alla brann för det vi arbetade med. Nu skulle det ta slut. Jag hade valt det själv men det var inte odelat positivt. Nu skulle det sammanhang jag befunnit mig i länge förändras/försvinna för mig.

Behovet att bygga upp och förstå vad jag ville se i nästa kapitel i livets bok behövde konkretiseras alltmer. I början blev det mycket praktiskt. Jag tog reda på hur jag skulle skriva ut mig från Sverige, hur jag skulle registrera mig i Portugal – och i vilken ordning det skulle ske för att det skulle bli rätt. Inget man gör så ofta precis.

Det var mycket som skulle tas om hand, uppsägning av lägenheten, hyra bostad i Portugal osv. Det började närma sig och mina arbetskamrater och vänner undrade vad mina barn tycker om att jag flyttar utomlands. Jag tänkte att jag får väl fråga dem.

Och båda mina barn var helt ok med mitt beslut och tyckte det skulle bli spännande! En stor fördel är att vi som familj har bott utomlands två gånger tidigare. Det har påverkat och underlättat för mitt beslut.


Bilden är från bondens marknad, lokal marknad med allt i matväg.

6 kommentarer :

  1. Kul inlägg! Ska bli intressant att läsa del 2! Hade görna sett en del 3 och 4 också! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg, skriv gärna mer i liknande riktning. Sverige börjar för min del blir allt mer riskfyllt att bo kvar i, med helt galen styrning och galen utveckling på de flesta områden. Jag vill inte finansiera nuvarande utveckling alls, så det kommer jag absolut upphöra med i förtid. Politiker som inte respekterar det egna folket eller skatters värde ska inte ha en krona mer av mig.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man på rätt ställe, har utbildning, jobb och har kapital tror jag nog inte det är så riskfyllt, men förstår vad du menar. Tveksam utveckling senaste åren och blir spännande att se hur det kommer utspela sig.

      Radera
  3. "Men jag kom fram till att jag måste leva mitt liv som jag vill ha det och visa mina barn att de ska leva sina liv som de vill ha dem."

    Insiktsfullt. Hur ofta gör vi inte våld på oss själva i den felaktiga tron att andra förväntar sig det av oss. Viktigt att genom handling visa sina barn att de kan göra egna, annorlunda val och inte behöver följa normen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kräver en del både i eftertänksamhet och genomförande - inget för döda fiskar som följer med strömmen.

      Radera